The Bible Belt, mag je hier wel biertjes drinken? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Alexander Gaay Fortman - WaarBenJij.nu The Bible Belt, mag je hier wel biertjes drinken? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Alexander Gaay Fortman - WaarBenJij.nu

The Bible Belt, mag je hier wel biertjes drinken?

Door: Alexander/Gaay

Blijf op de hoogte en volg Alexander

15 April 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Amigos,

Jullie hebben het een tijdje zonder mijn verslag van het Amerikaanse leven moeten doen, maar ik ben weer terug. Ik heb net de twee drukste weken tot nu toe gehad op het werk. Vorige week was een van de productie jongens, Quentin, ziek, en heb ik grotendeels getracht zijn werk op te pakken. Quentin en Rodney zijn de twee jongens die het product Stopaq maken en alles doen betreffende het inpakken, versturen, en dus produceren. Als een van die jongens dan weg valt dan is dat best pittig. Dat het net die week was kwam helemaal slecht uit aangezien de nieuwe 'shipment' van voorraden uit Nederland binnen zou komen. Ik heb de hele week labels geplakt, shipments klaar gemaakt voor verzending, en het mooiste van allemaal ik heb in een vork hef truck gereden. Nou weet ik dat dat niet voor iedereen heel bijzonder is, maar ik vond het prachtig. Ook kwamen die week de 'pigs' binnen. Dat zijn de apparaten die wij gebruiken voor de interne inspectie van pijpleidingen. Deze afgelopen week heb ik namelijk doorgebracht in de grens streek tussen Louisiana en Texas.

Vandaar ook mijn titel 'The Bible Belt, mag je hier wel biertjes drinken?'. Deze regio helemaal uitgestrekt van midden Texas tot aan de grens met Georgia noemen ze 'The Bible Belt'. Een gebied waar George Bush, op veel stemmen kan rekenen, en een gebied waar ze zeer streng gelovig zijn. Ik kwam hier voor het eerst achter toen ik op paas zondag door het gebied reed. Ik had zelf eigenlijk ook in de kerk willen zitten, ware het niet dat ik het hele weekend gewerkt heb om te voorbereiden voor onze grote trip en zondag 370 mijl heb gereden van San Antonio naar het plaatsje Sour Lake in onze Chevy Cargo Van. In Sour Lake was namelijk station 40 van de Williams-Transco gas company voor wie wij een stuk van 76 mijl aan pijpleiding zouden inspecteren met onze high tech video inspection tool. Deze 'pig' maakt een video van de pijpleiding om corrosie sporen en andere onregelmatigheden te ontdekken. Meeste pijpleidingen liggen er al langer dan 40 jaar en men kan van buiten af moeilijk detecteren of er enige gevaren zijn in de pijpleiding. Voor deze pijpleiding extra belangrijk aangezien die rechtstreeks van het offshore platform 100% van het gas en 90% van het gas levert aan respectievelijk Washington DC (Bush moet ook warm kunnen douchen) en New York City.

Toen ik om 7 uur in de ochtend de pig had afgeleverd en ze bezig waren om de launch voor te bereiden had ik de kans om een gesprek aan te gaan met een van de lokale plant engineers. Hij viel meteen met de deur in huis door mij te vragen: "so what do you think of the USA?" Mijn baas had mij verteld dat ik heel erg moest op passen met wat ik hier zei, aangezien ze nogal conservatief waren. Ik hield me in eerste instantie dus aardig in. Ik antwoorde: "what would you like to hear? My opinion on Bush, society, politics, sports?" Hij zei tot mijn grote verbazing: "anything you want." Voor mij klonk dat natuurlijk als goud in de oren. Ik had de krant voor me liggen waarin stond dat Bush zijn landelijke steun percentage tot een zwaar dieptepunt was gedaald van onder de 40%. Toen ik Dave hiermee confronteerde zei hij, "yes but that is because of the war, that is not his fault. In times of war and scandals presidents are never supported. Look at Nixon, Clinton and Jimmy Carter." Ik wist niet wat ik hier op moest zeggen. De volgende dag toen ik daar was voor de tweede launch, kwam hij naar mij toe en vroeg hij: "Is is true that euthanasia is legal in The Netherlands?" Ik bevestigde dit, waarop hij zijn ongeloof over het geheel aan mij overbracht. Hij kon het zich allemaal niet voorstellen, en kwam als snel tot de conclusie dat wij Nederlanders een beetje gek zijn. Ik was al eerder tot die conclusie gekomen over de Amerikanen... Ondanks onze onenigheden werd ik toch uitgenodigd om die zondag met hem mee te gaan naar de kerk. Ik had het graag gedaan ware het niet dat ik nu al weer in San Antonio ben. De volgende dag hoorde ik van een van zijn collegas dat alle counties in de Bible Belt droog staan. Dit betekend dat ze daar in de wijde omgeving haast nergens alcohol verkopen. Je moet de county grens over ten zuiden om bij de eerste beste benzine pomp een biertje te kopen. Niet alleen was het een dry county, niemand dronk er bier, het mocht niet van God. Ik antwoorde heel direct, maar Jezus dronk toch ook wijn? Ja dat was wel zo, maar het was volgens hem beter om toch maar geen alcohol te drinken. Ik ging er verder niet op in.

Tijdens mijn week in de Texas 'bush bush' kreeg ik ook de kans om mijn Hollandse gevoelens weer te her ontdekken. Er is namelijk een stadje in Texas met de naam 'Nederland'. Er wonen hier 18000 mensen en de meeste inwoners zijn visser van beroep. De huisjes staan er allemaal netjes op een rij, er zijn 12 kerken, en er is een trein station. Wat ik helemaal fantastisch vond, er lag n.b een voetbal veld! Vannuit Nederland ben ik de grens met Louisiana over gegaan. Ik betrad alligator territory. Een en al swamps en heel veel sporen van hurricanes Katrina en Rita. Je zag hier en daar de raarste dingen in het water liggen. Van ijskasten tot autobanden. Het was al met al geen leuk gezicht. Wat mij nog het meest verbaasde was dat veel huizen daar op grote houten palen stonden. Het zou naar mijn idee bescherming bieden tegen een hoog water pijl maar niet tegen de grote stormen. Toch wel een apart gezicht. Wat mij ook opviel waren de enorme olie boor platformen die je in de verte kon zien liggen in de Gulf of Mexico. Het schijnt dat ze daar tot 3000 meter diep boren. Ik heb in Louisiana ook de heerlijke Franse Cajun kitchen ontdekt. De lekkerste crawfish, catfish, en Texas red fish heb ik mogen proeven. Samen met deze heerlijke keuken komt ook het feit dat ze daar nog allemaal een heel interessant Frans dialect spreken. Het klinkt grappig in de oren, en het is redelijk te verstaan.

Ik heb in de korte tijd dat ik daar was wederom veel geleerd van dit land. Juist als je contact hebt met de locals leer je het meest, en hoor je de meest onwaarschijnlijke verhalen. Ik denk dat ik toch nog een keer met Dave naar de kerk moet gaan; ik kan die eye opener eigenlijk niet missen.

Het weer varieert hier ondertussen van super warm (30-40 celsius) tot tornado watches en thunder storms. Van de ene op de andere dag kan het omslaan, wat mij iedere keer weer enorm verbaasd.

Vorige week ben ik ook nog naar een basketball wedstrijd hier geweest tussen de San Antonio Spurs en de Phoenix Suns. Wat een spektakel! Zie de fotos voor een indruk.

Ik kan jullie niet verlaten zonder the latest American news te melden.

- Vorige week, terwijl congress op reces was, benoemde Bush stiekem zijn vriend Sam Fox, als ambassadeur in Belgie. Dit tot woede van de Democraten, aangezien Fox de grootste sponsor van de 'Swiftboat' campaign tijdens de verkiezingen van 2004 was.
- De Senate heeft een bill geintroduceerd met de eis dat de troops in Irak per maart 2008 zich terugtrekken. De House heeft hetzelfde gedaan maar dan per augustus 2008. Hun eis is mandatory, die van de senate is not mandatory. Bush heeft al gezegd dat hij ze allebei zal veto'en. Hoe komt dit land zo ooit verder?
- Don Imus, een Amerikaanse radio talk show host, beledigde vorige week een Amerikaans college basketball team. Het hele land is in rep en roer omdat hij maar voor 2 weken geschorst werd. Hij zei het volgende: So, I watched the basketball game last night between -- a little bit of Rutgers and Tennessee, the women's final. That's some nappy-headed hos there. I'm gonna tell you that now, man, that's some -- woo. And the girls from Tennessee, they all look cute, you know, so, like -- kinda like -- I don't know.
Don Imus is donderdag ontslagen.
- Het is eindelijk bekend wie de vader is van de baby van de overleden Anna Nicole Smith. Nieuws dat hier het hele land over gaat, en belangrijker is dan veel serieuzere dingen.


Greetings

Alexander

ps. Alle fotos van mijn avonturen van vorige week zijn te zien op http://gaay.smugmug.com

  • 15 April 2007 - 20:02

    Robert:

    He Ali, Klinkt weer als een andere wereld.
    Ik ga in Augustus ook in de VS wonen. ZAl wel iets anders zijn voor mij want ik ga naar SF, wat waarschijnlijk wat liberaal denkender is. Maar je verhalen bereiden me toch goed voor!
    Wat doe je als je een normale dag doormaakt? Ga je naar de kroeg zoals hier?

    Gr. RV

  • 15 April 2007 - 21:53

    Jaap Haentjes Dekker:

    Ik had je verhalen wel gemist, Ali. Die Bible Belt lijkt me wel wat voor jou en je jaarclub.Ik zou er nog maar eens naar toe gaan. Die mensen zijn wel erg hartelijk. Ze worden "high" op thee. Knap he'.Je zou eens hun reaktie uit moeten proberen, als je zegt dat je ook gelooft dat Nederlanders eigenlijk gek zijn. Dan zulen ze je zeggen, dat ze het met sommige van die gekkigheden wel eens zijn. Probeer het maar eens.Ali we kijken uit naar je verhaal als "zaakwaarnemer".So long, Jaap

  • 16 April 2007 - 03:50

    Joost:

    Hee Gaay,

    Goede verhalen. Heb ze alle drie even gelezen. Ben net terug uit Tasmanie en nog even vakantie tm volg week maandag en dan exams. Grappig dat je dat zegt over het weer, hier is dezelfde (plotesltinge) wisselvalligheid. Zijn je huisgenoten al gewend aan je ultieme zware drinkbodem pastas..haha of eten ze nog steeds magnetron/fastfood maaltijden? Ook zag ik dat je aan het klussen was, lang niet slecht!

    Ben benieuwd of het gaat lukken met onze huisvestiging in augustus, ik heb er vetrouwen in!

    Succes maar vooral veel plezier de laatste maandjes.

    Joost

  • 16 April 2007 - 09:20

    Ea:

    lieve Ali.
    Hardstikke leuk je verhalen! Ik had MADOdag met Tiets (geweldig) en zei haar dat ik alweer een tijdje niets van je had gehoord. Dus we missen het wel! Kan je Tiets en Thony ook in je bestand zetten, vinden ze vast leuk om je verhalen te lezen. Die Dad is wel echt een diplomaat hè, als je zijn reactie leest. Gelukkig zijn er ook Amerikanen met wat meer diepgang, maar je krijgt toch een raar beeld als je CNN kijkt of uit de kranten.
    Liefs Ea

  • 16 April 2007 - 09:35

    Lieneke:

    Je maakt wat mee!
    Mooi om je ervaringen te horen met de mensen in de Biblebelt. dat was mij niet zo zeer bekend. Jammer dat je daar de kerkgang gemist hebt!
    De gevolgen van hurricanes Rita en Katrina zijn dus nog goed te zien, dat moet geen prettig gezicht zijn na zo veel tijd.
    Zo'n basketball wedstrijd zal een groot evenement zijn met alles er op en er aan, tot en met dancing Barbie dolls!
    En bedankt voor de highlights in de Amerikaanse kranten, dat geeft een goede indruk van wat daar allemaal speelt.

    Sterkte de komende 3 weken, je Lieneke


  • 17 April 2007 - 11:43

    Sister Kim:

    Ciao Alessia! Wat een mooie verhalen maar wie is nou de vader van de zoon van Anna Nicole??
    Veel liefs

  • 18 April 2007 - 09:22

    Manon:

    Heyy,

    Wat leuk dat je een berichtje op mijn pagina hebt gezet. Margriet en ik waren al heel erg nieuwsgierig waar jij zat. Je bent ook al zo'n lange tijd weg. Volgens mij heb jij echt een hele leuke en interessante stage. Geniet ervan en ik zal je site blijven volgen.

    X Manon

  • 05 Mei 2007 - 10:21

    Halla Voute:

    Beste Alex,

    We genieten weer van je beschrijvingen en leuke commentaar. Wat een boeiende tijd!
    Dag, Hella en Allard

  • 11 Mei 2007 - 03:13

    Gysbert:

    Hey Gaay man,

    Ik was even je foto's aan het bekijken. Dat dorpje Nederland ben ik ook geweest! Grappig, wij zijn toen nog op zoek gegaan naar een frikandel speciaal en patat pinda, tevergeefs natuurlijk. Hoe gaat het met je? lang geleden.

    Groet,

    Gysbert

  • 13 Mei 2007 - 04:52

    Lisanne:

    Hee, ik vind dat het wel weer eens tijd wordt voor een update hoor! Of maak je soms niet zulke interessante dingen mee als wij hier? ;)

    Btw, wat is je adres daar? Dan kan ik je alvast een voorproefje van Boston sturen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 30509

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 01 April 2015

Haiti

13 Augustus 2009 - 26 December 2009

Stage PV VN New York

01 Augustus 2006 - 01 Juli 2007

Studie/Stage Arizona en Texas 2007

Landen bezocht: