Daar ben ik dan eindelijk live from the USA - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Alexander Gaay Fortman - WaarBenJij.nu Daar ben ik dan eindelijk live from the USA - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Alexander Gaay Fortman - WaarBenJij.nu

Daar ben ik dan eindelijk live from the USA

Door: Alexander/Gaay

Blijf op de hoogte en volg Alexander

24 Maart 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hi Everybody,

Ik heb er lang over gedaan maar ik dacht het is nu toch echt is een keer tijd. Ik dacht makkelijk te zijn, ik red me wel met de fotos en de Skype en MSN maar een paar verhalen zijn toch ook leuk om te schrijven. Over fotos gesproken, alles van het afgelopen half jaar en dan ook echt alles, inclusief mijn reis met SNOOK door Siberie staan op http://gaay.smugmug.com.
Waar begin je dan na zo lang weg geweest te zijn. Na van Augustus tot December in Flagstaff, Arizona te hebben gezeten, waar ik een mooie tijd heb gehad aan de Northern Arizona University, werd het toch echt spannend de stage zat er aan te komen. Ik was al vrij vroeg begonnen met mijn zoektocht, maar dat bleek toch niet zo makkelijk te zijn in Amerika. Mijn neef in New York Gaius heeft nog super zijn best gedaan voor mij, alleen kwam ik niet in aanmerking voor een Anhueser Busch stage aangezien ik nog bachelor student ben. Uiteindelijk werd ik aangenomen bij Disney World in Orlando, Florida. Donald Duck pak en lekker mensen vermaken, zoals te verwachten viel de Hanze in Groningen vond dat niet een goede 'business' stage. Ze hadden natuurlijk groot gelijk, alleen hun timing was niet zo goed, een dag voordat ik zou beginnen in Orlando. Ik heb nog een korte flirt gehad met Shell, wel een hele goede sollicitatie ervaring maar dat is jammer genoeg niks geworden, ondanks de goede hulp van Rick, mijn broer. Ik heb dus nog een tijdje in Houston doorgebracht, voordat ik belandde in het mooie warme San Antonio, waar ik nu stage loop bij het bedrijf Stopaq Amcorr. http://www.stopaqamcorr.com
Dit was een contact van de Hanze, alleen ik wist dit al via mijn oud huisgenoot Chris Van Dijk die hier ook stage heeft gelopen. Hij had allerlei mooie verhalen dus ik ging vol goede moed hier naar toe. Ik werd hartelijk ontvangen door Edwin, de baas, en zijn vrouw Ymie. Ik heb eerst een kleine 2 weken bij hen gelogeerd voordat ik in mijn huis terecht kon. Ik zit op zo'n groot college housing complex met allemaal appartementjes en ik woon met 3 jongens samen.Altijd gezellige sfeer hier! Op z'n Amerikaans heb je natuurlijk een fitness centrum, zwembad, basketball court en zelfs de Mc Donalds om de hoek!
Toen ik hier aan het rondkijken was bij huizen kwam ik bij mijn huidige huis terecht waar 3 African Americans wonen. Ik als hele liberale Nederlander vond dat allemaal prima, maar nu realiseer ik me pas dat ze dat toch heel raar vonden. Ze zijn nu over de grootste schok heen dat ze een 'white'guy in huis hebben wonen! Ik kreeg ook op een van mijn eerste avonden hier de vraag van een van hun vrienden, 'how do you like living with black guys'? Ik keek hem aan en zei heel relaxed, 'yeah its cool'. Nogmaals na een klein maandje heb ik door dat het toch een soort kleine aardverschuiving heeft veroorzaakt mijn presence. Ik ben hier gaan wonen omdat toen ik hier rondkeek zaten die jongens n.b VOETBAL te kijken. Ten eerste is dat niet normaal in de VS aangezien het hier nooit op tv is, en ook omdat ze 'black' zijn en voetbal is niet populair bij hen als je kan kiezen tussen American Football, Basketball en Baseball. Maar het was niet nep, ze vinden het echt mooi, ik vind dat natuurlijk super! Zaterdag kijken we altijd naar de Engelse Premier League. Op dit moment is het college basketball gaande, dat is zo populair, dat leeft hier als een voetbal WK/EK voor ons, het is niet te geloven.
Terwijl ik dit typ kijk ik al de hele tijd naar de Golden Arches, ja echt de Mc Donalds lacht mij tegemoet. Ik wist niet wat ik zag toen ik mijn kamer binnen stapte. De Amerikaanse vlag wappert op de achtergrond mee.
Net heb ik ook een goede ruzie mee gemaakt tussen twee van mijn huisgenoten. Schijnt normaal te zijn vertelde Jason mij, en ik moest me er maar niet mee bemoeien. Het ging om geld, tja... en ze zijn toch wel vrij emotioneel.
Ik moet nog een stereotype met jullie delen. Niet alleen gaan mijn huisgenoten minstens drie keer per week naar een van de fast food plekken hier in de buurt, ook eten ze niks anders dan magnetron maaltijden. Een hamburgertje bakken kunnen ze nog wel maar verder zijn het van die wafels in de ochtend met worstjes, en savonds popcorn met iets anders kant en klaars. Ik schrok me rot. In Nedelrand wordt de frituur vaak gebruikt, hier staat het constant blauw van de lucht en stank. Rook detector zit ook geen batterij in... Toen ik ging koken een van de eerste avonden kwamen ze allemaal kijken, 'you are cooking that from scratch'? Ik was gewoon een simpele pasta aan het maken... Ik moest hard lachen. Ze vonden het wel mooi.
Iedere ochtend zit ik 30 km achter het stuur en ook wel 20 minuten in de file. Ik heb een auto van de zaak gekregen(heel chill) maar ik word helemaal gek van al die files. San Antonio is de achtste stad van de VS met 1.3 miljoen inwoners, en ze kunnen allemaal niet rijden. Het is hier heel normaal, maar lekker links blijven rijden, rechts inhalen, onder het minimum snelheids limiet rijden, geen richtingsaanwijzers gebruiken enz. Ik vroeg me ooit af waarom dat was maar weet het nu eindelijk. Ik moest ook mijn rijbewijs halen hier, en ja hoor toen werd het allemaal duidelijk. Rijbewijzen gaan hier als warme broodjes over de toonbank... Ze kosten 24 dollar, en voor dat bedrag mag je zo vaak als je wil je theorie en praktijk doen. En de praktijk boven alles, stelt echt niks voor. Achteruit in parkeren moet je doen terwijl je in dit land nooit achteruit hoeft in te parkeren. Je rijdt drie rondjes door een wijk waar geen autos zijn en je komt niet op de snelweg. Geen wonder dus dat niemand hier kan rijden! Ik weet nu waarom ze in NL eindelijk door hadden dat ze geen Amerikaanse rijbewijzen moesten accepteren en daar een Nederlandse voor terug geven.
Iedere ochtend ben ik heel blij als ik op het werk aan kom, maar ik ben eigenlijk nooit op tijd het is gewoon niet te plannen, ondanks mijn verwoede pogingen met andere routes en vertrek tijden.
Stopaq Amcorr is een bedrijf in de energie industrie. Ze leveren een materiaal dat heet Stopaq, wordt hier gemaakt, en dat gebruiken ze voor corrosie wereing in pijpleidingen. Ook verkopen ze services, dwz pijplijn inspectie. Reguleringen hier in de VS hebben er voor gezorgd dat alle olie en gas producerende bedrijven in de VS per eind 2007 al hun 300,000 mijl aan pijpleidingen gecontroleerd moeten hebben. Daar heeft Stopaq een camera inspectie tool voor ontwikkeld, heel high tech, die de klant een heel duidelijk filmpje bezorgt van de binnen kant van de pijp. Super natuurlijk. Nu moeten jullie je voorstellen dat een zo'n run van 76 mijl, gemiddelde lengte stukken pijplijn, ongeveer 150,000 dollar kost. Ga dat maar eens allemaal vermenigvuldigen en op tellen, niet te doen. Het is een markt met heel veel potentie. Ik heb nu alleen nog over de gasleidingen, olie komt er ook nog bij, en zelfs water. Ik doe onderzoek naar deze markt en maak een hele sterkte/zwakte analyse en alles wat er bij komt kijken om zo veel mogelijk klanten binnen te halen. Ons eerste succes is al binnen, bij het bedrijf Williams Transco gaan wij op 9 April de pijplijn inspecteren.
Omdat het een klein bedrijf is, krijg ik veel vrijheid maar tegelijkertijd ook veel verantwoordelijkheid. Ik moet dus zelf heel goed plannen. Heel leerzaam. Het is een leuk ritme, het werk ritme, en ik heb altijd wel wat te doen. Deze week voor het eerst wat minder maar ja dat hoort er bij.

Vorige week waren we in Nashville, Tennesse DE muziek stad van Amerika voor een hele grote beurs. Dat was echt fantastisch maar daar schrijf ik volgende week alles over. We zijn gereden van San Antonio daar naar toe, 2000 kilometer...!!!!

Ik begreep van mijn vader dat ik al aardig veramerikaniseerd ben in korte tijd, dus als jullie dat terug zien in mijn Nederlands, I apologize...

Ciao Ciao

C u next week from the proud state of President George W. Bush, TEXAS!

Alexander/GAAY

ps. fotos op http://gaay.smugmug.com

  • 24 Maart 2007 - 06:45

    Michiel Mussies:

    Mooi om weer wat van je te horen Gaay! Ziet er goed uit, alleen eeuwig jammer dat we nu geen foto zullen zien van jou in Donald Duckpak...

  • 24 Maart 2007 - 08:37

    Wizard Of Oz:

    Veramerikaniseerd inderdaad, maar heel leuk om eindelijk iets meer van je te lezen. Good on ya mate, sounds like you're doing well. Alex de kat landt altijd op 1 van zijn vier poten;)

    G'day from Oz

  • 24 Maart 2007 - 09:38

    Petra:

    hey Alex!!!!! :D EINDELIJK je hebt ook een site...ja ja na NAU wist ik soms niet hoe het met je was hoor! :p
    En dan zei iedereen dat ik veel kon tikken nou jij kan er ook wat van! Maar wel echt superleuk, dus heb het met veel plezier gelezen :) Zo te lezen gaat het je daar prima af, maar verwacht ook niet anders van jou :p spreek je hopelijk wel weer snel en als je terug bent in dit kleine landje zal ik eens op je deur aan kloppen... byebye Dikke Kus Peet

  • 24 Maart 2007 - 10:03

    Nicht Vanes:

    Super leuk om van je te horen. Je maakt wat mee daar. Mail je je adres naar mij (vdegaayfortman@hotmail.com)?Liefs, Vanes


  • 24 Maart 2007 - 12:17

    Jochem:

    leuk verhaal, mooie business. hoop dat je je kookkunsten kunt opleggen aan je huisgenoten!

    we drinken er hier nog wel een op je gezondheid....

  • 24 Maart 2007 - 13:08

    Ea:

    Ik zie nu dat mijn reactie wat lang is, kan ik ook ergens anders naar mailen, wat niet allemaal mensen lezen?

  • 24 Maart 2007 - 16:47

    Sonneke DGF-Droste:

    Leuk Aal, dat je het alles op papier hebt gezet! Wij kennen natuurlijk al veel van je verhaal, neemt niet weg dat het leuk lezen is! Vooral de byzonderheidjes zoals over het rijden en het verkrijgen van een rijbewijs in de States! En natuurlijk ook over je ervaring van het leven met 3 Black Americans!

    Ik ga zo naar de foto's, daar heb ik dus nog geen reactie op!
    Big kiss, mom!

  • 24 Maart 2007 - 20:59

    Neef Tommiev:

    ali, makker!
    ik vind dat je geweldig grappig schrijft.
    op naar episode 2!
    neeftom

  • 24 Maart 2007 - 22:39

    Jort:

    Nou Gaay, beter laat dan nooit zal ik maar zeggen. Leuk om te lezen hoe het daar met je gaan en goed te zien dat je een leuke stage te pakken hebt! Mail ff een keer wanneer je op skype zit, praten we wat bij.

    Groeten

  • 25 Maart 2007 - 14:22

    Stef:

    Ciao Alexander,

    Grazie al tuo messaggio al mio dovesei.adesso ho trovato anche il tuo sito. è già pasato tanto tempo che ci abbiamo parlato, ma secondo me, leggendo le tue storie, trascorsi dei tempi bellisimi! Qui sopra ho letto che in Olanda hai condiviso una casa con Chris van Dijk. Lui, in fatti, è il fratello di un grande amico di me! Che coincidenza!

    Ti auguro uno stage splendido e forse ci leggeremo!

    Saluti del Bel Paese

  • 25 Maart 2007 - 19:24

    Lisanne:

    Zo, je hebt toch geluisterd? ;) Een blog en een reactie, ik ben helemaal gelukkig :P! Have fun deze week op de stage en we msnen wel weer! Je krijgt nog de groetjes van m'n Brabantse metgezel haha.

  • 26 Maart 2007 - 04:35

    Lisette:

    Hee Alex! Toch maar aan de weblog, mooi! Krijg nu toch wel beter idee hoe je je daar vermaakt! Hier in Down Under is alles fantastisch! Binnenkort weer een nieuw verhaal. Dikke zoen!

  • 26 Maart 2007 - 09:53

    Cassie:

    Gelukkig heb je een MacD op minder dan 3 min lopen, is alles toch nog goed gekomen.

  • 26 Maart 2007 - 14:20

    Neeteson:

    Gaay, mooi om zo van je te horen! Bijna al je avonturen waren nieuw voor me. Maar goeie shit, blijf schrijven. Ik geniet ervan. En haha, lukt het je nog steeds niet om op tijd te komen ouwes?

  • 26 Maart 2007 - 16:26

    Danielle:

    En deed t zeer een waarbenjij.nu aan te vragen?? Hahaha.. leuk om je verhaaltjes te horen en spreek je wel weer op waarbenjij.nu..

  • 26 Maart 2007 - 17:53

    Niels:

    Hey Alexander!
    Leuk om ook jouw verhalen te lezen! Zoals als voor jou india op je verlanglijstje staat zo staat voor mij USA nog op mijn verlanglijstje!
    Enjoy your stay!

  • 29 Maart 2007 - 17:51

    Jaap Haentjes Dekker:

    Goed verhaal, Ali. Leuk al die reakties. Ik hoop dat er ook wel weer eens een bladzijde wordt omgeslagen. Tot gauw,

    Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 740
Totaal aantal bezoekers 30509

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 01 April 2015

Haiti

13 Augustus 2009 - 26 December 2009

Stage PV VN New York

01 Augustus 2006 - 01 Juli 2007

Studie/Stage Arizona en Texas 2007

Landen bezocht: