De eerste ervaringen van een kersverse diplomaat - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Alexander Gaay Fortman - WaarBenJij.nu De eerste ervaringen van een kersverse diplomaat - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Alexander Gaay Fortman - WaarBenJij.nu

De eerste ervaringen van een kersverse diplomaat

Door: Alexander/Gaay

Blijf op de hoogte en volg Alexander

25 Augustus 2009 | Verenigde Staten, New York

Lieve Mensen,

Daar zit je dan op woensdagochtend bij de Womens Commission for Refugee Women & Children, niet wetend wat je kan verwachten, met allerlei experts om je heen van o.a. UNHCR, Amnesty en UNICEF, en krijg je vragen op je afgevuurd.
Het was mijn derde stagedag en ik werd meteen voor de leeuwen gegooid.
Officieel hebben wij als stagiares niet het recht om namens Nederland te spreken op een meeting. Wat doe je dan als je nog braaf de regels wilt opvolgen maar je als enige vertegenwoordiger van je land gevraagd wordt naar een mening over de veilige toegang tot brandhout voor vrouwen bij vluchtelingenkampen? Ontzettend moeilijk om tijdens zo’n meeting een houding aan te nemen en je te bedenken hoe je toch goed over moet komen, maar niet wil laten blijken dat je eigenlijk vrij weinig van het onderwerp weet.

Dit was maar een van de dingen die ik vorige week meegemaakt heb, maar voor mijn gevoel is ongeveer alles wel de revue gepaseerd. Er was zelfs een meeting op de VN HQ, die ging over de Millenium Development Goals, maar daar was een kleine zaal voor gehuurd, waardoor ik door mijn diplomaat gevraagd werd of ik even(1 uur) buiten wilden wachten. Het leven als stagiare in deze wondere wereld is niet te voorspellen!

Ondertussen zit ik alweer in mijn tweede week, heb ik mijzelf al tegoed gedaan aan de bijzondere Amerikaanse filmindustrie in een hele grote bioscoop en heb ik dit weekend heerlijk aan het strand gelegen. Dat je hier uberhaupt naar het strand kan is vrij onwerkelijk. Je stapt op Times Square de metro in, onder de grond, en ongeveer een half uur later, ondertussen boven de grond, stap je uit en sta je met je voeten in het zand. Alles kan in New York City!

Het kantoor van de missie is mooi; drie verdiepingen en ik zit zelf op de Economische Afdeling. De missie bestaat verder nog uit een politieke afdeling en een militaire afdeling. Je merkt hier alleen wel echt dat iedere afdeling zijn eigen werk doet, waardoor je je collegas ook niet al te vaak tegenkomt. Mijn taak is om mijn diplomaat te assisteren bij haar dossier en die bestaat voornamelijk uit humanitaire zaken en mensenrechten, maar ik hou mij ook bezig met het UNICEF dossier. Zodra jullie dit lezen, breekt voor mij een spannende dag aan, aangezien de Bureau’s van UNICEF, UNDP en UNFPA dan hier vergaderen op de missie. Dat wordt een dag lang verslagen maken en notuleren. Ter verduidelijking, het bureau van deze organisaties is gevormd door vertegenwoordigers uit verschillende regios, en Nederland zit in het bureau van UNDP en UNFPA. Zoals jullie misschien merken, het draait hier op de missie en bij de gehele VN alleen maar om afkortingen. Ik denk dat je kan afstuderen in het begrijpen van de vele opties.

De automatismes sluipen er in, waaronder ook het maken van lange dagen. Ik zie mijn bedje in Harlem, meestal maar 7 uur per nacht, en kom vaak heel laat thuis. Het is prachtig wonen in Harlem. Iedere keer als je de metro uitstapt heb je het gevoel in een nieuwe wereld te zijn beland, maar alles is goedkoop en makkelijk te krijgen. Door de lange dagen kook ik alleen eigenlijk nooit thuis, wat wel jammer is. Daar komt denk ik verandering in aangezien we met bijna alle stagiares nu in Harlem wonen, en vaker bij elkaar zullen gaan zitten. Het is dus veel eten buiten de deur wat voor de Amerikanen eerder een begrip is dan dat het vreemd is. Die extra kilotjes ren ik er dan gelukkig in het weekend weer af in Central Park, maar het mooiste is nog dat wij iedere week voetballen met alle mannen van de missie. Nu nog in training, om ons voor te bereiden op de interne VN competitie die eind september begint.

Ik heb leuk werk, de stad NYC is fenomenaal, het eten is geweldig, mijn voetbal passie gaat niet verloren; wat wil ik nog meer?

Ik duik weer tussen de papieren, morgen begint de dag weer met een meeting over climate change!

I will keep you posted!

Greetings,

Alexander

  • 26 Augustus 2009 - 05:31

    Jochem:

    Mooie update Gaay. Onderschat je expertise op het gebied van brandhout en foepen niet. Geniet gewoon van de hamburgers; over 4 weken ga je op lustrumreis en krijg je twee weken Sonja bakker

  • 26 Augustus 2009 - 05:48

    Lisanne:

    Mooie verhalen Alex, life sounds good over there! X

  • 26 Augustus 2009 - 06:41

    Tomv Uit Hk:

    ali, ouwe globetrotter! moie verhali. en hoe kom je nou aan dat mooie telefoonnummer? nooit opzeggen!

  • 26 Augustus 2009 - 07:01

    Martin Specken:

    Hoi Alexander, veel succes met je nieuwe avontuur!

  • 26 Augustus 2009 - 07:17

    Cee:

    Gaay, klinkt TOP! Echt fijn dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er lekker van! Liefs uit Bevercity;-)

  • 26 Augustus 2009 - 07:37

    Edmund:

    Ha Gaay,

    Je verhalen doen mijn mooie herinneringen aan NYC weer bovendrijven. Vergeet ook vooral niet om nog een woensdagavondje Apollo Theatre mee te pakken!

    Succes met het brandhout

  • 26 Augustus 2009 - 08:55

    Balkie:

    Hé Gaay,

    Klinkt echt fantastisch!! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt... mooie uitdaging! Ben benieuwd naar de vervolgverhalen.

    Kus

  • 26 Augustus 2009 - 09:13

    Tiets:

    Lieve Ali,
    Het werd wel tijd voor een update, fijn om te horen dat je genoeg werk hebt. Geniet van NYC, met de prachtige galeries en musea.
    Liefs Tiets

  • 26 Augustus 2009 - 09:25

    Tom F:

    Voor info over climate change ben ik altijd te bereiken!

    Cheers

  • 26 Augustus 2009 - 09:36

    Arina:

    Hele vette verhalen, goed gedaan man : ik blijf je volgen : echt te gek !

    greetz Arina

  • 26 Augustus 2009 - 10:04

    Joost:

    Zeg Maay goede verhalen hoor over je belevenissen! De omgekeerde catanacho al geexporteerd? Succes met je magnet-pas ;)!

  • 26 Augustus 2009 - 10:10

    Jochem Meijknecht:

    Het schijnt dat op een uur rijden ten noorden van NYC op het strand door de elanden vergezeld wordt. Ongelofelijke tegenstellingen! Veel plezier!

  • 26 Augustus 2009 - 11:09

    Abele:

    Mooie verhalen gaay, geniet ervan!

  • 26 Augustus 2009 - 11:53

    Harry V.d. V.:

    Gaay, het ga je goed daar jongen! Ga even de groeten doen van mij aan Tom Maassen, Bismarcker die ook ergens bij jou op de ambassade ronddoolt. Als diplomaat welteverstaan, dus misschien heeft'ie nog een mooi klusje voor je.
    Ciao!

  • 26 Augustus 2009 - 12:33

    Neeteson:

    Klinkt goed, Gaay! Geniet ervan!

  • 26 Augustus 2009 - 12:39

    TomHeij:

    Ik begrijp dus dat de naam A. De Gaay Fortman binnenkort bovenaan het topscoorderslijstje van de VN competitie prijkt? Lekker bezig Gaay!

    333

  • 26 Augustus 2009 - 12:58

    Dad:

    Mooi, Ali, dat je nog tijd hebt gevonden om ons in je opwinding te laten delen. De meeste vergaderingen, waar diplomaten naar toe MOETEN, doen ze hun mond niet open, ook al vinden ze het nonsens wat er gezegd wordt. Dus dat was een goede oefening voor jou. En inderdaad heb je thuis alleen geleerd, hoe je brandhout kan laten branden voor de bruschetta.Zet hem op, son.

  • 26 Augustus 2009 - 14:27

    Otto:

    Mooi verhaal Gaay!! Vanaf volgende week maak ik de andere kust van de USA onveilig :-) Hoe lang zit je daar?

  • 26 Augustus 2009 - 14:57

    Sister Kim:

    Hé busy bee! Klinkt niet gek daar! Heb je Friek al gezien? Succes met alle drukte en veel plezier!!
    X

  • 26 Augustus 2009 - 15:41

    Harun:

    Klinkt goed ouwe, leuk om te horen dat je het naar je zin hebt! Succes!

  • 26 Augustus 2009 - 17:06

    Rick Van Diepen:

    Yo Alex, sounds good! Zeker mooie dingen, we houden je in de gaten
    Take care! Cheers!

    (doe de groeten aan Ivanka Trump!)

  • 26 Augustus 2009 - 20:09

    Charles:

    Er zijn hele goede zonneovens voor een heel klein bedrag te krijgen. Die branden niet op brandhout en kosten dus geen tijd en risico van verkrachting! Er is een Nederlandse org die het promoot Groeten

  • 27 Augustus 2009 - 07:38

    Elisabeth:

    Hey Gaay!
    Klinkt fantastisch en bruisend.
    Je wordt keihard in t diplomatenwereldje gegooid, maar ach, daar red jij je prima in. Vol bewondering lees en luister (via skype) ik mee!!!

    Veel liefs en score some goals!
    E

  • 27 Augustus 2009 - 08:14

    Rosalien:

    Eeej Gaay!

    Klinkt goed, mooie verhalen uit NY! Jammer dat de koffie op BZ erbij in is geschoten...succes daar bij de PV: keep up the good work!

    Ciao, Roos

  • 27 Augustus 2009 - 11:38

    Lis:

    gaayo, klinkt super en ook best bekend! zelf tijdens 'n global protection cluster meeting presentatie van meisje(!) gezien die heel plan omtrent brandhout in vluchtelingenkampen had bedacht...grappig dat nu maanden later in NY terugkomt. all the best!
    xx

  • 27 Augustus 2009 - 12:07

    Ea:

    Lieve Ali. Heerlijk om je enthousiasme in je verhalen te lezen. Wat zul je daar veel leren. Je zit op de economische afdeling. Dat herkende ik nog niet in je vehalen. Veel liefs Ea

  • 27 Augustus 2009 - 16:30

    Rick:

    Ali, wat een mooie verhalen! Je bent van het slapende stadje Groningen via Noordwijkerhout opeens in een wereldstad beland waar echte politiek wordt bedreven. Wow!

    Blijf maar veel rennen, dat heb ik in Texas niet gedaan en dat was na 6 maanden te merken: +10 kg!!!

    Ik hoop je snel op te zoeken!

    Liefs, Rick

  • 29 Augustus 2009 - 18:05

    Thony:

    Hee ali bengali,

    Leuk verhaal en spannend avontuur voor je. Hoelang blijf je? NYC is wel een erg fantastische stad. Ben je er ook met de marathon? Dat vond ik echt magisch om te zien.

    gr Thony

  • 06 September 2009 - 17:51

    Karen :

    Hi Ali,
    Wat een mooie verhalen, geweldig dat je in NYC bent. Wel blijven rennen hoor! Wij trainen nu voor de Dam tot Dam loop over 2 weken maar hebben de inschrijving-chips nog steeds niet binnen. (wellicht stiekem verkeerd ingeschreven door mij zodat we niet 'hoeven'...). Veel succes daar! xx Karen en Tijs

  • 08 September 2009 - 09:12

    Hella En Allard:

    Lieve Alexander,
    Wat een geweldig leuk en spannend begin. Je bent zeker nu al helemaal gewend. Bevalt de samenwerking met je diplomaat nog steeds goed? Hoe heet je diplomaat en wat zijn precies jullie taken nog meer?
    Sterkte en veel plezier,
    Hella en Allard

  • 21 September 2009 - 19:22

    Rusius:

    www.gaaywaarisjevolgendeverhaal.nu?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Stage PV VN New York

Recente Reisverslagen:

24 December 2009

De Fietskoerier

25 Augustus 2009

De eerste ervaringen van een kersverse diplomaat
Alexander

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1498
Totaal aantal bezoekers 30499

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 01 April 2015

Haiti

13 Augustus 2009 - 26 December 2009

Stage PV VN New York

01 Augustus 2006 - 01 Juli 2007

Studie/Stage Arizona en Texas 2007

Landen bezocht: